Przedstawiam Państwu konspekt lekcji wychowawczej przeprowadzonej w klasie IV na temat tolerancji.
SCENARIUSZ LEKCJI WYCHOWAWCZEJ – KLASA IV
Korelacja z językiem polskim, przy okazji omawiania tekstu Bo Carpelana pt. "Marvin i mewa".
TEMAT – INNY-NIE ZNACZY GORSZY.
Czas trwania: 45 min.
Miejsce: klasa.
CELE LEKCJI:
- kształtowanie wrażliwości oraz umiejętności zaakceptowania odmienności,
- wdrażanie uczniów do rozpoznawania trwałych wartości oraz wzorów postępowania.
UCZEŃ UMIE:
- okazywać współczucie ludziom niepełnosprawnych,
- dostrzegać potrzeby ludzi chorych,
- być tolerancyjnym.
FORMA PRACY: indywidualna, grupowa. METODY: planszowa, "burza mózgów". POMOCE DYDAKTYCZNE: słownik języka polskiego, plansza z hasłem "TOLERANCJA" TOK LEKCJI:
- Nauczyciel nawiązuje do opracowanej ostatnio czytanki pt. "Marvin i mewa", pytając o postać Marvina:
- Jaki był Marvin? (to chłopiec upośledzony, niepełnosprawny).
- W jaki sposób powinniśmy traktować ludzi niepełnosprawnych? (pomoc w pokonywaniu przeszkód, wspólne zabawy, rozmowy, tolerancja itp.).
- Nauczyciel poleca, by uczeń odnalazł w słowniku hasło tolerancja.
- Nauczyciel wywiesza na tablicy planszę:
TOLERANCJA- UZNAWANIE CZYICHŚ POGLĄDÓW, WIERZEŃ, UPODOBAŃ, CZYJEGOŚ POSTĘPOWANIA, RÓŻNIĄCYCH SIĘ OD WŁASNYCH; WYROZUMIAŁOŚĆ. TOLERANCJA RELIGIJNA. TOLERANCJA WOBEC UCZNIÓW, MŁODSZYCH KOLEGÓW. OKAZYWAĆ DALEKO IDĄCĄ TOLERANCJĘ.
- Praca w grupach:
Nauczyciel poleca uczniom, by w grupach wypracowali swoje zdanie na temat form, jakie może przybierać odmienność. Następnie liderzy grup zapisują na planszy swoje pomysły:
- inna religia
- inny stan portfela
- inna subkultura
- inne pochodzenie społeczne = odmienność
- inna narodowość
- inny stan zdrowia
- inny kolor skóry
- Następnie nauczyciel pyta, co możemy uczynić, by być tolerancyjnym człowiekiem?
Propozycje uczniów:
- możemy traktować ich " normalnie", to znaczy w taki sposób, by nie odczuli tego, że są inni, chorzy czy niepełnosprawni,
- możemy im pomagać w szkole,
- możemy zapraszać ich do wspólnych zabaw, gier, rozmów, wycieczek itp.
- możemy pomagać im finansowo, organizując zbiórki np. używanych zabawek, odzieży itp.
- możemy poprzez rozmowy poznawać ich kraj, kulturę, religię, język itp.
- Pracą domową może być przemyślenie, czy w naszej szkole znajdują się uczniowie, którzy potrzebują naszej pomocy, ewentualnie, jaką formę ma ona przybierać.
Opracowała: Maria Król
|